Leta i den här bloggen

måndag 22 augusti 2011

Road trip som känns i magen

Jag får lust att ge mig ut på de amerikanska vägarna, höja volymen och veva ner rutorna när jag läser Fyra dagar och fyra nätter. Vilket kanske låter konstigt när jag sedan skriver att detta är en dyster historia om Amy som stängt ute världen efter att hennes pappa hastigt förolyckats. Men även om det börjar med en tydligt deprimerad tonårstjej, ensam kvar i huset med Till Salu-skylten vid uppfarten, så utvecklas historien till att bli en sådan där varm och småmysig bok att krypa upp i soffan med.

Amy ska tillsammans med en, för henne, okänd kille köra från Kalifornien till Connecticut där hennes mamma bestämt sig för att starta upp ett nytt liv. Den tråkiga färdrutten byts snart ut mot en som passar Amy och Roger bättre och som läsare får man små roliga faktasnuttar om staterna som passeras. Det får mig som sagt att vilja vara där, jag vill köra på Highway 50; "The loneliest road in America", se på de figurklippta buskarna i Louisville och jag fick till och med lust att bada i en gitarrformad pool i Graceland.

Framför allt gillar jag matinslagen, bort med alla präktiga matinspirationsböcker- det här är mattips för hungriga tonåringar. Vill du veta hur snabbmaten skiljer sig åt i Kentucky och Nevada?  Det här är boken där du får reda på det.

Rogers spellistor är också mycket inspirerande, på spellistan "No places like home" eller "Why won´t Amy buy sunglasses" eller the "Sunflower State" hittar man exempelvis denna godingen:



1 kommentar:

  1. Gillade också boken! Har du sett den här: http://open.spotify.com/user/rabensjogren/playlist/0PaMFuBKoqvVb8ZxRGLuTv

    SvaraRadera