Leta i den här bloggen

onsdag 14 september 2011

Hur tillbringar Håkan sina dagar och nätter? Jag är fortfarande svarslös.

Jag gillar konstiga titlar och jag vill veta vad Håkan Nesser har för sig hela dagarna så självklart lånade jag hem Hur jag tillbringar mina dagar och nätter en novell av Håkan Nesser. Eftersom det är skönlitteratur insåg jag ju att det inte var just Håkan själv man skulle få följa men ändå, kanske en glimt.

Håkan Nesser är bra på att få med sig läsaren på en gång och så även i denna novell där man hamnar rakt in i ett avgörande möte på en pub medan regnet öser ner på utsidan. Huvudpersonen är författaren Maarten som över en whiskey motvilligt lyssnar medan, den för honom tidigare okände, David Parowne påstår att Maartens fru har mördat hennes tidigare man och deras son. Sedan följer en härva av mordplaner, skuldläggande, whiskeydrickande och tillitsproblem som mynnar ut i ingenting.

Tyvärr måste jag erkänna att jag inte fattade vad den här novellen gick ut på men tänkte att jag säkert hade slumrat mig förbi just de avgörande styckena så jag lyssnade en gång till och insåg att det inte var mig det var fel på. Jag vet fortfarande inte vem som var mördaren eller vem som blev mördad. Välskrivet och mystiskt och allt som oftast gillar jag öppna  slut men detta kändes lite väl vidöppet och intetsägande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar