Leta i den här bloggen

lördag 19 maj 2012

Sjutton år och skitsnygg

Det har gått ett tag sedan jag läste ut den här boken men jag har haft svårt att bestämma mig för vad jag vill skriva om den. Efter Emma Granholms tidigare böcker så var förväntningarna skyhöga men jag kan inte förmå mig att gilla den här lika mycket.

Efter att ha varit på semester i två veckor återkommer Felix till ett gäng som förändrats under hans frånvaro. Han är van vid att bli behandlad som kungen i gänget, helt rättrådigt eftersom han är skitsnygg, men nu möter han inte alls samma vördnad längre. Medan han var borta har gänget börjat hänga vid stranden i väntan på att den mystiska Zäta ska dyka upp, allt de pratar om är Zäta hit och Zäta dit vilket väcker Felixs svartsjuka. Till och med hans flickvän Alexa verkar föredra Zätas sällskap framför Felixs.

Personerna i boken är schabloner av populära tonåringar och problematiseras inte något nämvärt utan både personer och handling hålls förvånansvärt ytliga - vilket måste vara medvetet. Temat i boken är att det viktigaste är att vara populär oavsett vad som offras på vägen, det finns ingen sensmoral som får alla att bli bättre människor på slutet vilket är både befriande men samtidigt får boken att verka mer ytlig än de tidigare. Jag känner mig osäker på vem som ska fastna för den. Snyggingarna kan känna igen sig men för alla andra sjuttonåringar rekommenderar jag en av författarens tidigare helt lysande böcker: Ett nytt liv på köpet




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar