Leta i den här bloggen

onsdag 28 november 2012

Vinterkampen

Vi är vana vid att se André Pops i vinterstudion men nu har även debuterat som författare med boken Vinterkampen. Fyra stycken kusiner, två norska och två svenska bestämmer sig för att en gång för alla bestämma vilket land som är bäst (och vilka som ska få sova i den stora stugan). Detta ska avgöras genom en vinterkamp där skidåkning med slangbelleskytte, stafett med gräsklippsmotorförsedd spark och backhoppning i monsterbacken är några av de sex mer eller mindre livsfarliga grenarna. Men riktigt farligt blir det det först när Einar faller genom isen under skridskoloppet. När barnen sedan söker värme i en byggbarack hittar de ritningar som visar att ett nytt byggprojekt ska ersätta både deras stuga och den fina naturen runt omkrong med ett köpcentrum och barnen får använda alla sina sportknep för att hinna sätta stopp på planerna innan det är försent.
Det märks att André Pops är sporttokig i alla detaljerade beskrivningar av taktik, tjuvknep och kämparglöd. Jag tror inte att jag är den enda blir sugen på att tävla i en egen vinterkamp. Så nu ska jag ut och kasta mig huvudstupa ner för en lodrätt backe på en vinglig snowracer, vem ska med?

Förresten gjorde jag ungefär det för två år sedan när det var lagom mycket snö för att använda backen vid stranden med ett stup på sidan fast det var på en vinglig bräda av något slag som min lillebror haft som liten. Jag hittade lite bilder som visar den fina juldagen, till och med mamma provade fast i en snällare backe.







1 kommentar: