Leta i den här bloggen

söndag 9 oktober 2011

Murakami och damerna

En intensiv skildring av isolering och kärlek som gjorde mig lite besviken. Murakami är riktigt bra på att skriva, han lyckas få små vardagliga ögonblick att verka magiska och då njuter jag av stämningen och smakar på orden flera gånger. Sedan förstör han det fina genom att stoppa in plumpa sexscener lite för ofta i boken.

Det hela utspelar sig i Tokyo på 60-talet dit bokens huvudperson Toru har flyttat efter att hans enda vän begått självmord. Toru är en ganska trist figur som gillar att dra sig undan för sig själv för att grubbla. Han studerar för att han inte har något bättre för sig och verkar inte ha några mål i livet. Av en slump träffar han sin döda väns flickvän på ett tåg och de börjar ta promenader tillsammans på söndagarna. Mellan dem växer det fram något som ska likna kärlek men som är sårbart och tvekande. Det är ganska fint beskrivet men jag får ändå känslan av att Toru inte tar några egna beslut utan bara driver med vinden, älskar hon mig? Okej då älskar jag henne. Så var det bestämt liksom. Flickan Naoko är inte så stabil och läggs tillslut in på hem. Toru ägnar söndagarna åt att skriva brev till henne men han är allt annat än trogen under veckorna. Då ger han sig ut i Tokyos nattvimmel och spenderar nätterna med villiga kvinnor. Som han aldrig fäster sig vid, men å andra sidan verkar han inte fästa sig vid något. När han träffar den livfulla Midori på en gemensam kurs blir det lite annorlunda för självklart vill hon ha honom och lämnar honom inte i fred. Då vill han ha henne också såklart och det hela utvecklar sig till ett triangeldrama. Jag gillar hans sätt att skriva och jag brukar inte ha något emot att läsa om huvudpersoner som jag inte gillar- det finns en tillfredställelse i det också, men Toru är bara en för trist och sorglig figur. Han är helt avtrubbad när det gäller andras känslor och är bara för grå själv.

Sexscenerna är dock inte bra utan rent förstörande utan dem hade betyget blivit högre men de är för provocerande för att kunna bortse ifrån. Så fort han kommer nära en kvinna får han stånd och alla är villiga att hjälpa honom att bli tillfredställd. Kvinnornas njutning nämns inte förutom problemet att Naoko inte blir våt. Stånd, handtrallor och tillfällig njutning för män är det enda som sex handlar om i boken. Som försvar till denna ojämlikhet kan nämnas att boken är skriven på 80-talet, utspelar sig på 60-talet och ska vara delvis baserad på hans egen ungdom men ändå, lite skönskrivning hade inte skadat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar