Leta i den här bloggen

söndag 6 november 2011

Fransk energi

Reaktorn är en roman om en fransk kärnkraftsarbetares vardag, ett ovanligt ämne som gjorde mig nyfiken och glatt överraskad. Berättaren i boken målar upp en poetisk  och vördnadsfull bild av kärnkraftverk som någon slags Moder jord-gestalt där jag sugs in och riktigt kan känna hans dyrkan till reaktorernas förmåga att ge oss möjlighet till de elslukande liv vi lever.

Här finns detaljrika beskrivningar av hur det ser ut på ett kärnkraftsverk och hur processen fungerar, något som skulle kunna kännas dötrist men här är det beskrivet av en hängiven kärnkraftsälskare och det är omöjligt att inte dras med. Främst gillar jag hur berättaren beskriver arbetsuppgifterna, det omständiga säkerhetstänkandet med kläder, slussar och zoner. Berättaren i boken älskar sitt jobb, att åka runt till de franska kärnkraftsverken och utföra underhåll under stoppen, ett farligt jobb som ändå har blivit vardag. Ändå tills den dagen då det går snett och han utsätts för en hög dos radioaktiv strålning.

Jag känner på mig att det här är en bok som kommer finnas kvar i mig länge. Hur tänker de som dagligen tar på sig skyddskläder och kliver in på till exempel Ringhals? Hur säkert det än må vara finns alltid den mänskliga faktorn med i spelet och då kan vad som helst hända, eller?  En bok att fundera och reflektera kring. Jag gillade att jag även fick olyckan i Tjernobyl förklarat för mig, vad jag minns har jag inte tidigare läst en så detaljrik beskrivning av olycksförloppet tidigare, ändå var den enkel nog att förstå för en humanist som mig. Jag ska genast be min sambo, som har så mycket större kunskaper om kärnkraft än mig, att läsa boken och berätta vad han tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar