Leta i den här bloggen

tisdag 29 november 2011

Tony & Susan

En gammal godig som utkom första gången 1993 och som fick bra recensioner då men glömdes bort. Jag hade ialla fall inte hört talas om boken förrän den kom ut igen i höstas. Det hade däremot den kände författaren Ian McEwan som lovordade den i Babel;  "Enastående och spännande...den bygger på ett väldigt smart grepp och jag är så avundsjuk att jag inte kom på det själv. "

Det är faktiskt ett väldigt finurligt upplägg av boken som handlar om Susan som får ett paket av mannen som hon lämnat 25år tidigare, Edward. Han vill att hon ska läsa hans bok och berätta vad hon tycker. Medan Susans vanliga liv fortsätter runt omkring henne med matlagning och barnskjutsande sugs in längre och längre in i historien.

Boken som Edward har skrivit heter Nattdjur och handlar om Tony som får sin fru och dotter brutalt mördade under en bilresa till Maine. Vad kunde Tony ha gjort för att förhindra att överfallet slutade i mord? Hur ska han handla efteråt? Det är en mörk och tankeväckande historia där frågor om skuld och hämnd lyfts upp och tvingar fram en åsikt. Hur skulle jag ha agerat? Läsaren i boken, Susan,  funderar också kring detta och låter hennes egna liv och bokens frågor smälta samman. Varför har Edward skickat den hemska historien till Susan? Vad vill han? Finns svaren att finna i boken elller inom Susan själv?

En riktigt mörk och bra bok som faktiskt känns väldigt 1993 även om jag själv inte var så gammal då och därför helt kan svara på varför jag kommer att tänka på de Stephen King- och Dean Koontzböckerna som jag läste i mitten av 90-talet eftersom jag inte läst dem sedan dess. En sak är jag säker på ialla fall och det är att med en mobiltelefon hade det inte kunnat gå så illa som det gör i Nattdjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar