Leta i den här bloggen

fredag 13 januari 2012

Någon annanstans i Sverige

Någon annanstans i Sverige är en bok med några år på nacken som är aktuell på bio just nu och som därför har kommit ut i pocket med nytt filminspirerat omslag. Boken handlar om grannarna i en svensk by på landet, man får följa hur de ser på varandra och vad som händer i den lilla byn. Där finns fyllot, han som har en ung snygg fru, han som har vunnit på lotto, hon som jobbat i affären hela livet, han som återvänt och många fler som visar upp en blandad kompott av bybor.

Det märks att något är på väg att hända, något bubblar under ytan som får det lugna livet i byn att ändra riktning. Jag gillade melankolin och de skruvade karaktärerna i boken som så bra speglar livet i en by på landet. Det hade kunnat utspela sig varsomhelst, själv tror jag att det är livet i Torup som gestaltas…

Jag hoppas på att filmen är lika bra som boken men har inte några förhoppningar sedan jag sett skådespelarlistan. Det verkar som om en handfull skådisar i Sverige alltid väljs först. Är det någon som ska gråta blir det Helena Bergström, ska någon vara machosnygg och våldsam blir det Persbrandt. (Om det inte ska attrahera kvinnor 50 + för då blir det tydligen Rolf Lassgård... ).
Inte konstigt att jag har så svårt för svensk storfilm.

Här är trailen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar