Leta i den här bloggen

torsdag 5 januari 2012

Vända blad

Vända blad är ännu en pärla från Sekwa förlag!
Efter att ha vält ett skrivbord över producenten har Clara gjort sig omöjlig som manusförfattare åt tv och behöver hitta ett nytt jobb. Med hjälp av sin bror och hans datakunskaper får hon till en hemsida där hon säljer sina tjänster som spökskrivare åt kändisar och andra som vill få sin biografi nerskriven.

Det blir inte riktigt som hon tänkt då hennes första kund, fabriksdirektören Bertrand, med ett ordinärt och till synes ganska tråkigt liv ber Clara att hitta på en spännande levnadsberättelse åt honom. Till sin hjälp får hon födelseattest och vigselbevis, i mappen finns även ett brev från den hemliga V. Utifrån denna knapra information skapar Clara en passionerad och framgångsrik man med en fascinerande historia. Den riktiga Bertrand framstår som allt mer egendomlig på deras träffar och när han en dag försvinner blir det än mer mystiskt och Clara ger sig ut i Paris för att söka efter honom.

Jag tycker om den här fina, lågmälda berättelsen i den mysiga franska miljön som jag lär känna mer och mer genom Sekwas böcker. Egentligen är det bara en lättläst, trevlig historia men när det är så här välskrivet så ger boken mer än vad man tror. Jag dröjer mig kvar efter att jag slutat läsa och funderar på vad den vill säga till mig och jag känner att historien egentligen tillhör Clara och att det är henne som jag har fäst mig vid, den ensamstående modern som köper en dyr espressomaskin utan att gilla kaffe. Frågan är vems liv hon skriver ner; Bertrands drömmar eller är hennes egen längtan efter passion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar