Leta i den här bloggen

måndag 2 april 2012

Brott och Skuld

Ferdinand Von Schirach är en tysk advokat som i sina novellsamlingar skriver om brott som han stött på i sitt yrkesliv. Genom att beskriva den brottsmisstänktes historia och hur hen tänkt skapas en förståelse för brotten och ofta empati för brottslingarna och varför de gör som de gör.


Det är väldigt intressant att få se ett falls många infallsvinklar som ger en mycket djupare bild av brott än de tidningsartiklar där jag oftast läser om det annars. Novellerna är faktiskt både humoristiska och allvarliga, känslosamma och obehagliga. Jag upplever att i den första boken Brott är brotten snällare och brottslingarna mer empatiska än i den senare Skuld där tonen är råare.

Hur går det egentligen till när en kvinna blir friad efter att stått anklagad för att ha slått ihjäl sin sovande man? Hur mycket våld kan man använda i nödvärn? Och varför tycker jag att det är helt rätt av en äldre man att äntligen göra sig kvitt sin fru (även om jag skulle föredragit en skilsmässa framför att sätta en yxa i huvudet på henne så kan jag förstå hur det blev så.)

Läs böckerna och förstå du  med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar