Leta i den här bloggen

torsdag 24 maj 2012

Rör mig inte!

Rör mig inte! är en nervpirrande ungdomsbok av högsta klass och som ligger helt rätt i tiden. Den är en av alla de dystra dystopier som kommit på senare tid där Hungerspelen verkligen gett draghjälp åt genren. Boken handlar om 17-åriga Juliette som sitter inspärrad och isolerad i en fängelsecell vilket gjort att hon börjat ge upp hoppet om sin egen framtid. Juliette har alltid varit en ensamvarg både i skolan och i hemmet har hon fått klara sig själv. Hon har nämligen en förmåga att skada andra människor bara genom att vidröra dem, vilket gör att till och med hennes föräldrar är rädda för henne. Det var också denna förmågan som ledde fram till att hon sitter i cellen eftersom hon av misstag råkat döda en tvåårig pojke när hon försökte trösta honom. En dag slängs en kille in i hennes cell och de uppstår en stapplande vänskap emellan dem. Men killen är inte den han utger sig för att vara utan är bara en del i Återetablissemangets försök att kidnappa Juliette och göra henne till deras mänskliga vapen i deras kamp mot rebellerna.
Boken är skriven på ett för mig helt nytt sätt där Juliettes tankar står överstryket och sedan det hon säger som vanlig text. Det tar ett bara sidor att vänja sig men sedan blir språket som poesi och oerhört kraftfullt.

"Vad skriver du?' Cellkamraten pratar igen.
De här orden är spyor.
Den här darriga pennan är min matstrupe.
Det här pappret är min toalettstol.
'Varför svarar du inte?' Han är för nära för nära för nära.
Ingen är någonsin nära nog.
Jag drar efter andan och väntar på att han ska gå sin väg som alla andra i mitt liv."

Rör mig inte!  är 24-åriga Tahereh Mafis första bok men jag hoppas att hon kommer att skriva många fler för det här vad det bästa som jag läst på länge! Perfekt om man gillar dystra framtidsskildringar som liknar atmosfären i Hungerspelen och där omöjlig kärlek är den enda ljusglimten!

Kolla även in den snygga bokvideon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar